Nové formy výuky - podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Závěrečné vyhodnocení zde
Aktuální informace k projektu zde
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo prioritní osy: 7.1
Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání
Číslo oblasti podpory: 7.1.2
Název oblasti podpory: Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Číslo výzvy: 03
Název výzvy: Jihočeský kraj - Výzva č. 3 pro GP - oblast podpory 1.2
Typ projektu: grantový
Název prioritního tématu: Navrhování, zavádění a provádění reforem systémů vzdělávání a odborné přípravy s cílem rozvíjet zaměstnatelnost, zvyšování významu základního a odborného vzdělávání a odborné přípravy na trhu práce a neustálé zlepšování dovedností vzdělávacích pracovníků s ohledem na inovace a znalostní ekonomiku
Předpokládané datum
zahájení projektu: 01.03.2011
Předpokládané datum
ukončení projektu: 30.06.2012
Rozpočet projektu celkem: 1 876 657,-
Stručný obsah projektu:
§ Projekt je realizován z důvodu, aby poskytl podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami naší školy v oblasti vzdělávání, a také v oblasti utváření, formování a upevňování sociálních vazeb ve třídních kolektivech.
§ Klíčovou aktivitou budou podpořeny rovné příležitosti těchto žáků při vstupu a uplatnění na pracovním trhu.
§ Projektové činnosti jsou plánovány a realizovány v reakci na konkrétní potřeby žáků cílové skupiny tak, aby byly co nejcílenější a nejefektivnější.
§ Projekt vytvoří návaznost na stávající výchovně-vzdělávací práci naší školy, tu však ještě dále rozvine, inovuje a obohatí o nové motivační prvky, které podpoří snahu o maximální plnění vytyčených cílů.
§ Plánované činnosti projektu budou realizovány projektovým týmem, některé z nich budou zajišťovány smluvně jako nákup služby.
Cíle projektu:
-tvorba zcela nových výukových materiálů pro aktivní práci žáků v hodině a příprav pro práci s interaktivní tabulí.
Tato činnost bude uskutečňována v reakci na konkrétní potřeby žáků se speciálními-vzdělávacími potřebami.
Výukové materiály jsou ve formě pracovních listů pro výuku odborných předmětů a matematiky. Jeden metodik pomocí speciálního softwarového programu vytváří přípravy na hodiny odborného výcviku realizované v odborných učebnách našeho učiliště.
-tvorba a realizace programu na formování sociálního klimatu tříd a potažmo celé školy.
Ve spolupráci výchovného poradce, školního metodika prevence sociálně patologických jevů a odborného
psychologa tvoříme program šitý na míru primárním potřebám naší školy, který je strukturován jako podpora
adaptace žáků prvních ročníků v nové sociální skupině, jejich začlenění a formování rolí.
Celkovým výstupem projektu bude atraktivnější výuka obohacená o nové didaktické prvky s aktivní účastí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří budou spokojeni ve svých třídních kolektivech a pracovních týmech.
Po tříletém studiu pak úspěšně završí své vzdělávání u nás závěrečnou zkouškou a najdou kvalitní uplatnění na trhu práce, či budou ve své studijní cestě pokračovat.
Zdůvodnění potřebnosti:
Aktuální situace v oblasti odborného školství a zejména u oborů skupiny E je v současnosti taková, že stále
méně žáků má zájem se zde vzdělávat. Nenaplněnost těchto oborů, která tak tíží nejen naše učiliště, ale také
konkurenční subjekty ve vzdělávání, je dána zejména nízkou mírou atraktivity učňovského školství pro uchazeče a jejich zákonné zástupce, ale také nízkými demografickými počty absolventů základního vzdělávání. Tento trend chceme pro naši školu alespoň částečně ovlivnit:
- změnou didaktických prvků výuky, kdy prostřednictvím práce s jednoduchou formou názorného pracovního listu a interaktivní tabulí odbouráme únavné minuty psaní zápisků do sešitu a vzniklou časovou úsporu věnujeme procvičovacím a jiným podpůrným aktivitám. Takto koncipovaná výuka pak bude mít bezesporu dopad v aktivnějším přístupu žáků s grafomotorickými, dyslektickými a dysgrafickými obtížemi, a tím se sníží pocity selhávání a vystřídají je pocity úspěšnosti tj.výuka se stane přitažlivější pro žáka a potažmo i pro rodiče.
- změnou přístupu k práci se třídou, kdy prostřednictvím předem detailně propracovaného a z konkrétních situačních prvků vyplývajícího jednodenního programu podpoříme formování třídního kolektivu u žáků prvních ročníků, kteří si svým příchodem do neznámého prostředí dalšího vzdělávacího stupně přinášejí soubor očekávání a nejistot. Jejich adaptace a navázání sociálních kontaktů pak proběhne rychleji a intenzivněji než při tradiční formaci během společné výuky. Žáci se budou ve svých třídních kolektivech cítit lépe a tento fakt bude příznivě působit na problém záškoláctví a předčasných odchodů ze systému vzdělávání.