Speciálně pedagogická podpora vzdělávání v SOU Lišov
Závěrečné zhodnocení zde
Aktuální informace k projektu zde
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo prioritní osy: 7.1 Počáteční vzdělávání
Číslo oblasti podpory: 7.1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Číslo výzvy: 01 II. GG
Název výzvy: Jihočeský kraj - Výzva č. 1 pro GP - oblast podpory 1.2
Typ projektu: grantový
Datum zahájení projektu: 1. září 2013
Datum ukončení projektu: 30. srpna 2014
Rozpočet projektu celkem: 3 511 182,98
Stručný obsah projektu:
Projekt navazuje na předcházející grant, který naše škola pod názvem „Inovativní výuka - cesta k efektivnímu vzdělávání" realizuje a také reaguje na konkrétní výukové potřeby cílové skupiny tj. žáků naší školy a nadále podporuje tvorbu inovativních výukových prostředků (pracovních sešitů, procvičovacích listů, ICT modulových úkolů, prezentací na interaktivní tabuli a čtenářských šablon).
Cíle projektu:
V projektu chceme:
-podpořit žáky se speciálně vzdělávacími potřebami,
-zatraktivnit a obohatit výuku zejména odborných předmětů o nové didaktické prvky,
-úspěšně navázat na inovace započaté předchozí projektovou činností,
-motivovat cílovou skupinu k interaktivní práci v hodinách,
-podpořit čtenářskou a matematickou gramotnost cílové skupiny,
-podpořit rozvoj občanského podvědomí a kompetencí v environmentální, sociální a právní oblasti,
-rozvíjet strukturovanou práci a projektové vyučování v rámci ICT.
Naplnění těchto vytyčených cílů chceme dosáhnout tím, že vytvoříme nové, inovativní a názorné výukové programy a materiály, které podpoří rovný přístup našich žáků se skupinovou integrací ke vzdělávání a následně je pilotně ověříme a dlouhodobě implementujeme do každodenní výuky.
Konkrétně budou vytvořeny:
-pracovní sešity s výkladovou a procvičovací složkou,
-prezentace v programu SMART Notebook pro práci s interaktivní tabulí,
-tematické odborné prezentace,
-oborové procvičovací listy,
-listy podporující čtenářskou gramotnost,
-celky projektové výuky v rámci ICT.
Celkovým výstupem tohoto projektu bude atraktivnější výuka obohacená o nové didaktické prvky s aktivní účastí žáků se speciálními potřebami, kteří budou snáze a často nenásilnou formou zvyšovat svůj vzdělanostní potenciál a po úspěšném završení svého vzdělávání u nás najdou kvalitní uplatnění na trhu práce, či budou ve své studijní cestě pokračovat.
Zdůvodnění potřebnosti:
Aktuální situace v oblasti odborného školství a zejména u oborů skupiny E je v současnosti taková, že stále méně žáků má zájem se zde vzdělávat. Nenaplněnost těchto oborů, je dána nejen nízkými demografickými počty absolventů základních a praktických škol, ale také nizkou mírou atraktivity odborného školství pro žáky i jejich zákonné zástupce.
Tento trend chceme alespoň částečně ovlivnit změnou didaktických prvků výuky, kdy prostřednictvím práce s jednoduchou formou názorného pracovního listu, pracovního sešitu a interaktivní tabulí odbouráme únavné minuty zapisování poznámek a vzniklou časovou úsporu věnujeme motivačním, procvičovacím a jiným podpůrným aktivitám s žáky.
Takto koncipovaná výuka pak bude mít bezesporu dopad v aktivnějším přístupu žáků s grafomotorickými, dyslektickými a dysgrafickými obtížemi, tím se sníží pocity selhávání a vystřídají je pocity úspěšnosti tj.výuka se stane přitažlivější pro žáka a potažmo i pro jeho rodiče.
Projekt by měl být hrazen z veřejných zdrojů, protože záměrem současného vzdělávacího programu, který vychází z kurikurální reformy škol, je vybavit žáky kompetencemi pro efektivní vstup a uplatnění na trhu práce a tento záměr naše projektová aktivita naplňuje.
Po úspěšném ukončení projektu budou nově vytvořené výukové programy a materiály dále využívány ve výuce, čímž nastane výrazný posun v její atraktivnosti a efektivnosti.